A konverzió jelentése és mérése

Ha foglalkoztál már valaha online marketinggel, olvastál néhány cikket, tanulmányt a különböző hirdetési felületek kezeléséről, esetleg hirdettél már online, bizonyára te is találkoztál már a konverzió kifejezéssel.

A korábban olvasottak, vagy hallottak alapján azonban még nem biztos, hogy maximálisan tisztában vagy a szó jelentésével. Így ebben a cikkünkben igyekszünk tiszta vizet önteni a pohárba, kifejtjük mi is pontosan a konverzió jelentése, miért fontos mérőszám és hogyan követheted nyomon.

A konverzió jelentése

Konverziónak nevezzük azt a weboldalon végrehajtott eseményt, melynek során a weboldal látogatója teljesít valamely számunkra üzletileg fontos célt.

Ez a cél vállalkozásonként eltérő lehet.
Konverzió lehet például egy vásárlás, egy telefonhívás, egy kapcsolatfelvételi űrlap kitöltése, egy hírlevél feliratkozás stb.

Egy weboldalon akár több konverziós cél is lehet. Hiszen a webáruházak többségében nem csak termékértékesítés folyik, hanem aktívan igyekeznek növelni a hírlevélfeliratkozók számát is.

Azt viszont megállapíthatjuk, hogy a különböző konverziós célok nem mindig egyenértékűek. Hiszen általában többet ér számunkra a vásárló, mint a hírlevélfeliratkozó. (Noha ez utóbbiból idővel szintén vásárló válhat.)

Éppen ezért a konverziók között megkülönböztethetünk makro- és mikrokonverziót.

 

Makrokonverzió és mikrokonverzió

Makrokonverziónak nevezzük a weboldal legfőbb üzleti célját, azt a célt, ami konkrét bevételt generál. Egy webáruház esetén makrokonverzió például a vásárlás, egy hitel-tanácsadással foglalkozó vállalkozás esetén makrokonverzió az időpontfoglalás.

A weboldal valamennyi elemének végső célja, hogy a makrokonverzió felé terelje az oldal látogatóját, tehát a konverziónak ez a fajtája gyakorlatilag az értékesítési tölcsér legalját képviseli. (Gyakorlatilag nem más ez, mint a legfőbb üzleti cél.)
Ha teljesült a makrokonverzió, akkor (sales szempontból) nincs már további teendőnk a látogatóval.

Ezzel szemben a mikrokonverziók olyan apróbb célteljesülések, melyek még nem eredményeznek konkrét vásárlást. A mikrokonverziók teljesülése során a vásárló még nem hagy nálunk pénzt, egyelőre még csak érdeklődik a termék, vagy szolgáltatás iránt. Ilyenkor még egy kis meggyőzésre lesz szükség ahhoz, hogy az érdeklődőből valódi vásárló legyen, tehát hogy a mikrokonverzióból eljussunk a makrokonverzió szintjéig.

Mikrokonverzió lehet például ha a látogató árajánlatot kér tőlünk, feliratkozik hírlevelünkre, kosárba helyezi a terméket, de nem jut el a vásárlásig, telefonon, vagy üzenetben érdeklődik egy termék, vagy szolgáltatás iránt.

A mikrokonverziók apró sikerek, amik még nem hoznak valódi bevételt, de jó eséllyel elősegítik azok bekövetkeztét.

Miért fontos a konverzió?

Mint fentebb írtuk a konverzió lesz az, ami vásárlást hoz számodra, tehát amiből származik vállalkozásod bevétele. A weboldaladon jobb esetben minden egyes elem azt a célt szolgálja, hogy valamilyen módon elősegítse a konverzió létrejöttét. (Itt most nem arról beszélünk, hogy minden egyes blogbejegyzésed, vagy weboldalad minden gombja hatalmas betűkkel szólítson fel a vásárlásra. Sokkal inkább arról van szó, hogy minden egyes bejegyzésed, vagy vizuális elemed segíti az oldal látogatóját az értékesítési tölcsérben egy szinttel mélyebbre vezetni, mígnem el nem jut a konkrét konverzióig, a vásárlásig.)

A konverziós adatokkal mérheted vállalkozásod, weboldalad, kampányaid eredményességét.
Ha figyelemmel kíséred a weboldaladon végrehajtott konverziókat és az azokkal kapcsolatos egyéb adatokat, a siker útjára terelheted vállalkozásodat. A konverziós adatokból például kiderülhet melyik ppc kampányod, vagy hirdetésed teljesít rosszul, vagy hogy melyik termékeid vannak esetleg túlárazva. Így a konverziós adatok segítségével jobb üzleti döntéseket hozhatsz, pontosabban tervezheted meg jövőbeni üzleti- és marketing stratégiádat és csökkentheted a felesleges költéseket.

A konverzió jelentése tehát egyértelmű kell, hogy legyen számodra ahhoz, hogy sikerre tudd vezetni vállalkozásodat.

A konverzió mérése

Ahhoz, hogy figyelemmel kísérd, elemezd weboldalad és marketinged eredményességét, elengedhetetlen, hogy mérd a konverziókat.

A weboldalakon végbement konverziók mérésére a Googla Analytics nyújtja a legegyszerűbb megoldást. A Google Analytics ingyenesen használható. Mikor regisztrálod weboldalad az Analytics rendszerébe, be kell állítanod a mérni kívánt konverziós célokat. Az Analytis nem csak azt fogja megmondani neked, hogy hány konverzió történt az adott időszakban, hanem azt is, hogy azok a konverziók konkrétan mennyi bevételt hoztak, vagy, hogy a konverziót végrehajtók milyen forrásból érkeztek a weboldalra. Ezek az adatok elengedhetetlenek ahhoz, hogy a jövőben majd megfelelő üzleti döntéseket hozz.

Bár a marketing tevékenységed során megannyi mérőszámmal találkozol, legyen szó a megjelenítési arányról, az átkattintási arányról, vagy a látogatószámról, mind közül a legfontosabb és legértékesebb információt a konverziós arány adja. A valódi, kézzel fogható megtérülést ugyanis ez fogja megmutatni neked. Az esetek többségében hiába van webáruházadnak napi 5000 látogatója, ha abból egy sem konvertál, azaz nem hajt végre vásárlást, nem generál bevételt.

A konverzió mérésének különösen fontos szerepe van a PPC hirdetések (Google Ads és Facebook hirdetések) során.
Azt, hogy egy kampány mennyire volt sikeres, a megtérülési arányból tudod kiszámítani, aminek fontos eleme a konverziós arány.

Ha Facebook kampányodra elköltöttél 10 000 Ft-ot és abból bejött 200 000 látogató és 10 konverzió akkor 1 konverzióra költött összeged 1 000 Ft volt. Ennyibe került mondjuk átlagosan egy termék eladása.
Ha Google Ads kampányodra elköltöttél szintén 10 000 Ft-ot és abból bejött 1 000 látogató és 20 konverzió, akkor 1 konverzióra költött összeged ez esetben 500 Ft volt.

Hiába értél el tehát a Facebook kampányban több látogatót, egy termék eladására dupla annyit kellett költened, mint a Google Ads kampánynál, így a megtérülési arány a Google Ads hirdetések esetében jobb volt.

Az adatokat elemezve meg tudod hozni a megfelelő üzleti döntést ahhoz, hogy megfelelően optimalizáld a konverziókat, azaz a jelenleginél többet hozz ki kampányaidból. (Például a fenti példából kiindulva valószínűleg megduplázhatod bevételed ha a Facebook hirdetésekre szánt összeget inkább az Adwords kampányodba fekteted.)

Ha méred a konverziókat, figyelemmel tudod majd követni oldaladon a konverziós arányt.

 

Konverziós arány

A konverziós arány egy százalékos érték, amely azt mutatja, hogy az összes weboldal-látogatóból (vagy annak bizonyos szegmenseiből) mennyien hajtották végbe a kitűzött konverziós célt.

A konverziós arány értelmezhető a weboldal egészének vonatkozásában, ez esetben a weboldal összes látogatóinak számát kell megvizsgálnod. Ha például webáruházadban tegnap 100 látogató járt és 1 vásárlás érkezett, akkor a konverziós arány 1%. Ha a 100 látogatóból 5 vásárolt, akkor weboldalad átlagos konverziós aránya 5%.

Értelemszerűen minél magasabb oldalad konverziós aránya, annál hatékonyabb a marketinged.

A konverziós arány értelmezhető az egyes marketing csatornák vonatkozásában is. Így például mérheted vele a Google kampányaid, vagy Facebook hirdetéseid eredményességét is. A konverziós aránnyal így például mérhető, hogy az adott csatornáról érkező látogatók milyen százalékban hajtanak végre konverziót, de akár az is, hogy az egyes kampányok, hirdetési kreatívok hogyan teljesítenek.  

A konverziós arány nagyon sok mindenen múlik. Egyrészt azon, hogy a weboldal mennyire van jól optimalizálva a konverzió végrahajtására, mennyire hatékonyan vezeti, tereli a látogatókat a konverziós cél felé. Másrészt olyan indikátoroktól is, mint például az ár, vagy az éppen érvényben lévő akciók.
Mindezek mellett sok múlhat azon is, hogy a felhasználó éppen milyen eszközről használja a weboldalt. (Sokan például kizárólag számítógéprők, laptopról vásárolnak terméket, mert attól tartanak, hogy a vásárlás során az apró eszközön elgépelnek egy fontos adatot. Ugyanakkor, ha a konverziós cél mondjuk a telefonos kapcsolatfelvétel, az értelemszerűen jobb arányban teljesülhet azok körében, akik telefonról látogatták meg a weboldalt. Így ilyen típusú konverzió esetén már a hirdetéseket is érdemes mobiltelefonokra célozni.)

Az átlagos, már jónak tekinthető konverziós arány iparáganként eltérő, nagyjából 1-5% közé tehető. 

A konverziós arány javítására jó szolgáltatot tesznek az úgynevezett landing oldalak, melyeket kifejezetten arra a célra hoznak létre, hogy a konverzió irányába tereljék a látogatót. Ezekről az oldalakról jellemzően hiányzik minden olyan elem, ami elterelhetné a látogató figyelmét a konverzióról (így például bizonyos navigációs elemek, menüpontok stb.).

A konverzió optimalizáláshoz a egyik legjobb eszköz a Google Analytics adatainak elemzése, illetve a hőtérképes elemzések.

Konverziómérés beállítása Google Analyicsben

Miután létrehoztad weboldalad Google Analytics fiókját, nyisd meg az Adminisztrálás menüpontot, ott pedig válaszd a Célok almenüt.
Itt az „+ Új CÉL” gombra kattintva adhatod meg, hogy melyik konverziókat mérje a rendszer.

konverzió beállítás analytics

Ha eljutottál idáig, első lépésként választanod kell egy meghatározott célt. Ezeket nagyon pontosan megfogalmazza neked a rendszer. A cél lehet foglalás, vásárlás, egy termék megtekintése, egy videó lejátszása stb. Ha nem tudod ezek közé besorolni saját mérni kívánt konverziódat, egyszerűen csak válaszd ki az „Egyéni” opciót, majd kattints a Folytatás gombra.

Második lépésként az új ablakban nevezd el a konverziós célt. Ha több célt is mérni szeretnél, célszerű olyan nevet választani az egyes konverzióknak, melyek alapján majd könnyedén meg tudod külnöböztetni őket egymástól. Például: Ajánlatkérés, Kapcsolatfelvétel, Cipővásárlás.

Ami fontos lesz még, az a konverzió Típusának megadása.
Itt a leggyakrabban a Cél típust szokás használni. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy aszerint mérjük a konverziót, hogy az oldal látogatója meglátogatott-e egy bizonyos oldalt.
Tipikusan ilyen oldal konverziók esetén az úgynevezett „köszönő oldal”.

konverzió mérés

Végül harmadik és egyben utolsó lépésént meg kell adnod annak az oldalnak a linkjét, amely jelzi majd, hogy a konverzió végbe ment. Mint fentebb írtuk, ez lesz a köszönő oldal linkje. Azé az oldalé a látogató közvetlen azután érkezik, hogy végrehajtotta az adott konverziót: a vásárlást, vagy az üzenetküldést.

Biztosan sokszor láttál már te is ilyet. Miután online árajánlatot kérsz egy szakembertől, az esetek többségében a "küldés" gombra kattintva a honlap egy új oldalára ékezel, amin valami olyasmi szöveg fogad, hogy "Köszönjük az ajánlatkérést! Munkatársunk hamarosan felveszi Önnel a kapcsolatot." Ez a köszönőoldal. Egy hasonlóra lesz neked is szükséged a pontos konverzióméréshez.

Készen állsz, hogy megnöveljük vállalkozásod bevételét?

Széleskörű szolgáltatás-palettánkról a számodra legideálisabbat választva segítünk ügyfélköröd bővítésében. 

TOP